10 redenen waarom je website geen klanten oplevert

Bijna elke organisatie vandaag heeft een website, en dat is een goede zaak. Het is ook al lang de norm. Maar heel wat van die organisaties klagen ook dat ze te weinig bezoekers hebben of niet genoeg sales halen uit hun website. Dat horen we continue bij nieuwe klanten. Enkele vaak gehoorde opmerkingen zijn: "onze website wordt niet gevonden", of "Ik krijg veel bezoekers maar niemand contacteert mij", of "we zitten op Facebook, maar het levert geen bezoekers op".

 

10 redenen waarom je website geen klanten oplevert

 

De waarheid is dat je organisatie meer nodig heeft dan gewoon een website. Want dat is vaak niet meer dan een lege doos waar niet over nagedacht is en waar geen strategie achter zit. Logisch dat die dan niet het gewenste resultaat oplevert, toch? Als je meer bezoekers op je site wil en van die bezoekers klanten wil maken, dan moet je website meer zijn dan een lege doos. Want dat is waar veel organisaties vandaag mee zitten. Nochtans is je website één van de hoekstenen van je online aanwezigheid, en cruciaal bij inbound marketing. Tijd dus om daar iets meer mee te doen dan vandaag. Hier zijn 10 redenen waarom je website geen klanten oplevert, en wat je er aan kan doen.

 

Er zit geen strategie achter

Zonder een doordachte strategie heeft het weinig zin om een website te hebben. Je zal op die manier nooit de trafiek krijgen die je wil of het aantal leads genereren dat je voor ogen hebt. Het is net als naar de andere kant van Europa rijden zonder een GPS te gebruiken. Je zal rijden, maar je zal je doel niet bereiken. Maak dus eerst tijd om je strategie te bepalen. Denk daarbij goed na over het doel van je website, wie je buyer persona's zijn, welke sociale media je wil inzetten, het gebruik van landingspagina's, en zo meer. Pas als je jouw inbound marketing strategie duidelijk voor ogen hebt, kan je een website bouwen die de juiste bezoekers aantrekt en die bezoekers converteert naar bruikbare leads.

10 redenen waarom je website geen klanten oplevert

Je website is slecht gebouwd

Zelfs de best doordachte plannen worden vaak niet gerealiseerd omdat ze slecht uitgevoerd worden. Dat is ook het geval met websites. Jammer genoeg zijn er in de wereld van online marketing ook heel wat bedrijven die eigenlijk niet de kwaliteit leveren die je zoekt. Het is zoals een goed plan maken met een architect, en dan een huis laten bouwen door een bende amateurs die slecht werk afleveren. Het resultaat is een huis met scheve muren, deuren op de verkeerde plaats en een te kleine keuken. Al te veel organisaties hebben dit op de vervelde manier moeten ontdekken. Niet alleen kost het jou gewoon veel geld, de website die je dan krijgt levert je ook niks op. Vooraleer je een team aanstelt om je site te bouwen, check je best even wat ze al in hun portfolio hebben en of die klanten tevreden zijn.

Slechte homepage

Ooit al een link aangeklikt en dan terecht gekomen op een spuuglelijke onoverzichtelijke homepage? Dan heb je die waarschijnlijk meteen weer dicht geklikt en een concurrent opgezocht. Dan ben je lid van een grote meerderheid. De homepagina is ontzettend belangrijk want ze laat in één oogopslag zien dat je organisatie actief is, en te vertrouwen. Als jouw homepage er nog steeds hetzelfde uit ziet als 10 jaar geleden, dan zullen bezoekers ook direct weer weg zijn. Zij zullen dan immers denken dat je ook al 10 jaar niks meer doet, ook al is dat niet waar. Je homepage is het visitekaartje van je bedrijf, de eerste indruk die mensen krijgen. En een eerste indruk kan je maar één keer maken. Besteed dus zeker genoeg aandacht aan een overzichtelijke homepage met relevante informatie die zorgt dat bezoekers blijven en doorklikken naar andere pagina's.

10 redenen waarom je website geen klanten oplevertNiet mobiel vriendelijk

In oktober 2016 werden voor het eerst meer websites bekeken op mobiele toestellen dan op computers. Dat is intussen ruim meer dan 2 jaar geleden. Om maar te zeggen dat mensen massaal websites bekijken op hun mobiele telefoons en tablets. Kijk in openbare ruimtes maar eens goed rond, het klopt. Het is dus belangrijk om een website te hebben die mensen ook comfortabel kunnen bekijken op mobiele toestellen.

Bovendien straft Google in de zoekresultaten ook websites af die niet mobiel vriendelijk zijn. Sinds 2018 hanteert Google het mobile first algoritme. Wil je weten of je website mobiel vriendelijk is? Test het hier.

Geen of foute trefwoorden

Stel dat je nu een professioneel gebouwde website hebt met een knappe landings pagina, volledig mobiel vriendelijk. Klaar, denken veel organisaties dan. Dat is helaas fout gedacht. Als de bouwer van je website geen trefwoorden heeft voorzien, of met de foute trefwoorden aan de slag ging, dan zal je nog steeds niet de juiste bezoekers aantrekken. Trefwoorden zijn superbelangrijk: je potentiële klanten gebruiken trefwoorden om oplossingen te zoeken voor hun probleem. Als jij die trefwoorden niet gebruikt, komen ze dus ook niet bij jou terecht. Besteed dus zeker de nodige aandacht aan SEO en zorg voor trefwoorden. Niet enkel in je titels, ook in alt tags, metadata en zo meer.

Je website is te traag

Als je website te traag is, heeft dat ook een negatieve invloed op je SEO. Google straft te trage websites af in de zoekresultaten. Het is immers onderdeel van de algoritmes die zoekmachines hanteren om je website een score te geven. Onderzoek toont aan dat meer dan 50% van je bezoekers je website weer verlaten als het langer dan 3 seconden duurt vooraleer je pagina laadt. Denk er eens even over na: 3 seconden is echt niet lang! Test hier hoe snel jouw website is.

Is jouw website duidelijk te traag, bekijk dan samen met de bouwer van je website wat je kan doen. Is de server die je website host wel geschikt? Zijn je afbeeldingen niet te groot? Gebruik je extreem veel javascript? Met een paar tweaks kan je je website beduidend sneller maken, en dat zal je zien in je analytics.

Weinig (nieuwe) content

Iets anders dat zoekmachines ook leuk vinden, is regelmatig nieuwe content vinden op je website. Een gemakkelijke manier om daar voor te zorgen, is een blog houden. Je kan het ook anders noemen, bijvoorbeeld 'nieuws'. Of je kan ook foto's toevoegen, titels en keywords veranderen of nieuwe pagina's en video's toevoegen. Zo lang je maar regelmatig content updates doet op je website doe je je SEO een plezier.

Als je dan toch besluit een blog te houden, doe dan goed je huiswerk vooraf. Bepaal over welke thema's je veel content kan schrijven die ook nog eens relevant is voor je doelpubliek. Start met een content kalender en zorg er voor dat je een goeie mix heb van soorten content. Post content op een frequentie die je aankan en die je kan aanhouden.

Geen aandacht voor content promotie

Content publiceren op je site en dan gaan zitten wachten op bezoekers is een veel gemaakte fout. Content op je website hebben is één ding. Enkel rekenen op SEO is zeker niet de beste strategie. Niet iedereen zal zomaar via zoekmachines bij jouw website terecht komen. Zorg er dus voor dat je een plan hebt om de content op je website te promoten.

Dat kan via sociale media. Idealiter heb je bij het bepalen van je strategie ook je doelpubliek in kaart gebracht. En op welke kanalen je best inzet. Met een content kalender kan je content op elk platform inplannen zodat je het overzicht bewaart. Gebruik ook tools zoals Hootsuite of Buffer om je social media te voeden met content. Daarnaast kan je natuurlijk ook adverteren op sociale media.

Vergeet hier zeker niet de mogelijkheden van email marketing. Veel mensen halen hier hun neus voor op. Nochtans is email marketing nog ROI gewijs nog steeds de meest rendabele manier om mensen te bereiken online. Het kost je wat tijd om een lijstje van contacten op te bouwen. Maar eens je zover bent kan je met de juiste aanpak mooie resultaten neerzetten.

Geen call-to-actions

Nu al die bezoekers naar je website komen, wil je ze natuurlijk iets laten doen. Inschrijven voor een nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Of iets kopen van je. Of inschrijven voor een cursus, of een document downloaden. Om ze daartoe aan te zetten, gebruik je een call-to-action, vaak in de vorm van een button op je pagina. Of op de Facebook pagina van je organisatie. De juiste call-to-action op de juiste plaats zetten is moeilijker dan je zou denken, maar het maakt een wereld van verschil.

Geen aandacht voor analytics

Je kan heel veel doen met en rond je website. Maar als je niet naar je analytics kijkt, weet je niet of je de juiste dingen aan het doen bent. Hoe weet je zeker of een facebook post je iets oplevert of niet? En welke content het goed doet en welke content niet? Analytics is een deel van het werk dat veel mensen niet graag doen en vaak ook overslaan. We kunnen je sterk aanbevelen om je analytics ter harte te nemen. De inzichten die je er uit haalt, zorgen er voor dat je marketing inspanningen efficiënter worden en dat je uit je website meer haalt.

10 redenen waarom je website geen klanten oplevert

 

Kortom, gewoon een website hebben waar je vervolgens niks mee doet, dat volstaat niet. Met wat inspanningen maak je van je website een machine die leads genereert bij de vleet. Begin bij je digitale strategie. Je zal merken dat je online marketing inspanningen vruchten afwerpen. Je hoeft dat trouwens niet alleen te doen: betrek andere medewerkers er bij, of een raad van advies. Zij hebben een andere kijk op de dingen en zien wat jij niet ziet. Heb je hier verder vragen over? Praat er over met onze expert.

Meer informatie of een afspraak maken?