10 quick wins voor jouw SEO

Elk bedrijf wil online gevonden worden door de juiste mensen, en jij dus ook. Maar daar in slagen is niet zo simpel. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is een taakje dat uit verschillende elementen bestaat, en best wel wat tijd in beslag neemt. Het zou best kunnen dat het een maand of 3 of zelfs langer duurt vooraleer je het resultaat zie van jouw SEO inspanningen. Niemand hoort dat graag, maar zo is het nu eenmaal.

Toch is organisch gevonden worden echt wel een grote meerwaarde. En wij delen vandaag graag 10 quick wins waarmee je meteen aan de slag kan om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines.

1 - Weg met die duplicate content

Duplicate content is content die op verschillende plaatsen gepubliceerd is, op je website of daarbuiten. Het gaat dan over significante stukken content die helemaal of grotendeels hetzelfde zijn. Dit gebeurt meestal per ongeluk: een copy paste of simpelweg niet de juiste settings toegepast op je website.

Hoe dan ook: van die duplicate content wil je af. Breng eerst en vooral in kaart welke duplicate content je hebt. Daarna kan je kijken of je gewoon content kan deleten, of eventueel je content grondig kan aanpassen zodat die uniek wordt.

Met een tool zoals Siteliner spoor je gemakkelijk duplicate content op op je eigen website. Ben je Hubspot gebruiker? Kijk dan zeker ook eens naar de SEO scanner die in Hubspot zit, die geeft je een overzicht van duplicate content, titels en meta tags.

2 - Optimaliseer je huidige content

Nieuwe content kan heel waardevol zijn, maar het vraagt veel tijd en energie. Je kan ook op korte termijn enkele quick wins realiseren met je huidige content.

Zorg om te beginnen dat de titels en meta omschrijvingen van al je pagina’s uniek zijn. Dat zijn de eerste elementen die potentiële bezoekers zien in de zoekresultaten. Dat kan je zien in het voorbeeld hieronder.

SEO tips - ttel en meta description

Geef elke pagina dus een goede titel en metaomschrijving mee. Zo doe je dat:

  1. Gebruik trefwoorden waarvoor jij gevonden wil worden en zet ze zowel in de titel als in de omschrijving. Maar hou het simpel en gebruik er niet te veel. Alles tjokvol keywords zetten (ook wel keyword stuffing genoemd) werkt averecht want dat vindt Google niet ok.
  2. Zet je keywords als het kan zoveel mogelijk in het begin van je titel of je meta omschrijving.
  3. Hou je aan het maximum aantal karakters. Voor een titel blijf je best tussen de 50 en 60 tekens, voor een meta omschrijving is dat 150 tot 160. 

3 - Gebruik header tags

Grote lappen tekst maken je tekst moeilijk leesbaar, en ook zoekmachines vinden het maar niks. Gebruik tussen header tags (of tussentitels) om je tekst in logische en behapbare blokjes te verdelen. Je lezer zal zo jouw content een stuk gemakkelijker verteren. Met die header tags kan jij heel wat informatie geven aan zoekmachines over het topic van jouw tekst.

Begin met exact één H1 tag, dat wordt de titel van jouw pagina. Zoekmachines weten dan exact wat het topic is van die pagina. Zorg dus dat je er geen twee hebt, dat is verwarrend.

Daaronder kan je ook H2, H3 tags voorzien, die je gebruikt om je tekst logisch op te delen. Zorg dat je ook in die titel tags keywords kwijt kunt. Voorzie er genoeg, zodat je ook tussen die titel tags in geen gigantische brokken tekst krijgt.

4 - Pak je 404 errors aan

Een 404 pagina betekent dat je een link hebt die niet werkt. Iemand klikt op die link, maar die werkt niet. Wat je dan te zien krijgt, is een 404 pagina. Je hebt dat zeker al gezien. Naast het feit dat het een slechte gebruikerservaring geeft, geeft het ook de indruk aan zoekmachines dat je website onbetrouwbaar is. Zo ga je dan lager ranken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zorg er dus voor dat alle links correct werken. Gebruik je WordPress, dan kan je met een plugin alle niet werkende links opsporen. Of ja kan ook SEO crawlers gebruiken zoals Hubspot of Seoptimer. Je kan ook een 301 redirect instellen om dit euvel te verhelpen.

5 - Keywords onder de loep nemen

Bekijk ook eens in je Google Analytics voor welke keywords je vandaag al veel trafiek krijgt. Misschien vind je daar wel trefwoorden waar je meer uit kan halen. In dat geval kan je je specifiek focussen op content rond die trefwoorden. Die data kan je vinden in je Google Search Console bij ‘Prestaties’. Even naar beneden scrollen en dan vind je daar zoekopdrachten. Bekijk even de data die je daar terugvindt, want dit is heel waardevolle informatie. Optimaliseer vervolgens die pagina’s met trefwoorden die al goed scoren. Zo kan je er op korte termijn meer resultaat mee halen.

SEO tips Google Search Console

6 - Maak je site mobielvriendelijk

Akkoord, deze win is misschien niet zo quick. Het hangt er van af wat precies het probleem is natuurlijk. De meeste websites zijn vandaag redelijk mobielvriendelijk maar hebben gewoon hier en daar nog elementen die niet helemaal voldoen. Dit is een probleem dat redelijk wat SEO impact heeft, dus dit wil je zeker oplossen. Maar ook los van SEO: je wil een zo goed mogelijke gebruikerservaring bieden, en dit soort zaken heeft daar een negatieve impact op.

Jaag je je website door een SEO tool zoals Seoptimer of de Hubspot website grader, dan zal bijvoorbeeld je vaak merken dat de tap targets te klein zijn. Dat is heel vaak een probleem dat je snel kan oplossen zonder development. Je moet wel een klein beetje weten waar je moet zoeken. Moeilijk is het allemaal niet.

7 - Maak je website sneller

Nog een factor die echt wel impact heeft op je SEO, is de snelheid waarmee je website laadt. Het is altijd belangrijk geweest voor je gebruikers, die willen natuurlijk niet te lang moeten wachten. En het is al enkele jaren ook een officiële ranking factor. Redenen genoeg dus om eens goed te kijken naar de snelheid van je website.

Je kan de Google Page Speed Insights tool gebruiken om een goed idee te krijgen van de snelheid van je website. Je zal heel vaak merken dat de laadtijd te lang is door het gebruik van te grote afbeeldingen of door onnodige CSS en javascript files.

Afbeeldingen kan je optimaliseren door ze in de juiste grootte te uploaden in je content management systeem. Gebruik geen hoge resolutie foto’s voor je website, dat is bijna altijd vragen om snelheidsproblemen. Je kan de afbeeldingen die je wil gebruiken ook nog extra verkleinen door gebruik te maken van een compressor tool zoals compress.io. Je kan heel gemakkelijk afbeeldingen opladen, en deze tool geeft je ze dan een heel stuk kleiner terug via dezelfde interface.

maak je afbeeldingen kleiner met een compressor

8 - Anchor text

Google gebruikt jouw ‘anchor text’ om te helpen bepalen waar je pagina precies over gaat. Je ziet heel vaak bedrijven die dan tekst gebruiken zoals ‘klik hier’ of ‘deze blogpost’ (ja, dat deden we ooit ook wel eens). Dat is helaas nogal vaag, en zo weten zowel je lezer als de zoekmachines niet waar het juist over gaat.

Probeer in plaats daarvan een goede omschrijving te geven. Maar vermijd tegelijkertijd ook opnieuw keyword stuffing. Het idee is dat iemand die jouw content bekijkt meteen moet kunnen zien welke content hij of zij te zien zal krijgen door je link aan te klikken.

9 - Interne links

Interne links leggen op je website is ook belangrijk voor je SEO. Wanneer zoekmachines je website komen crawlen om te kijken hoe ze je moeten ranken, gaan ze die links volgen. Door genoeg links te leggen tussen de juiste content, geef jij mee hoe ze je content moeten interpreteren. Link dan ook rechtstreeks met de juiste pagina’s, en niet via omwegen.

Heb jij bijvoorbeeld een blog over elektrische wagens, zorg dan dat je in een blogartikel links legt met een bovenliggende categorie, of  bijvoorbeeld met een artikel over autobatterijen dat jij ook geschreven hebt. Ook je bezoekers vinden het gewoon fijn om meteen door te kunnen klikken naar andere relevante content, zonder zelf te moeten zoeken.

10 - Op zoek naar kwalitatieve backlinks

Backlinks of inbound links zijn links van andere websites naar de jouwe. Google en andere zoekmachines hechten redelijk wat belang aan dit soort links: het geeft aan dat anderen jouw website zodanig belangrijk vinden dat ze er naar willen linken. Maar ‘not all backlinks are created equal’: zorg er wel voor dat je echt voor kwaliteit gaat.

Dit zal je wellicht wat meer tijd in beslag nemen, maar het loont om hier mee bezig te zijn. Ga op zoek naar andere websites die relevante content hebben. Vind je content met bijvoorbeeld oude of niet werkende links, en is dat content die jij ook hebt? Dan kan je de beheerder van die website altijd uitnodigen om een link te leggen naar jouw site.

Hopelijk hebben je hiermee enkele nuttige tips kunnen geven waarmee jij snel enkele quick wins kan realiseren op het vlak van online vindbaarheid. Remember: Rome is niet in één dag gebouwd. Heb geduld en werk er doelgericht aan. Liever elke dag een kwartier dan één keer op een jaar een hele dag. Veel succes al alvast!

Boek je gratis content audit

Een quick scan van jouw bestaande content, en enkele quick wins die je zelf kan implementeren